sobota 14. júna 2014

Zlodejka kníh Filmová recenzia

Film: The book thief
Slovensky:  Zlodejka kníh
Rok vidania: 2013
Dlížka filmu: 130 min
O čom je film?
http://i.jeded.com/i/the-book-thief.88.jpg
Píše sa rok 1938 a Liesel Meminger s jej malým bratom cestujú vlakom do novej rodiny v Nemecku. Vo vlaku sa stane tragédia a preto sa k novým nemeckým pestúnom dostane iba Liesel. Nová pestúnska mama je prísna a otec ubitý. Dajú Liesel jedlo, posteľ a teplé oblečenie. Ale nič viac.
Ak ste starší asi vám dátum 1938 a slovo Nemecko spojí  katastrofu ktorá sa na našu hrdinku rúti. Keď Liesel začne chodiť do školy a má napísať svoje meno na tabulu tak jej spolužiaci zistia že  nevie písať. A ako poznáme svet tak je jasné čo sa stane s našim negramotným dievčatkom. Liesel sa ale nevzdá a so svojim novým otcom sa naučí čítať.
A teraz sa začína tá časť kedy je rok a miesto kde sa Liesel ocitla dôležité. Začali sa páliť knihy, nočné ulice pokorilo sklo s výkladov ( známe ako krištáľová noc). Židia a komunisti boli spomínaný v hymne ako ty čo môžu za nešťastie Nemecka.
Život ale ide ďalej až kým do domu kde býva naša hrdinka nepríde Žid menom Max. Liesel vie už čítať a chce vedieť ďalšie príbehy a keď Max ochorie tak mu kradne knihy so starostovho domu   aby mu pomohla v ťažkej chvíli. Ako zistíme tak nie všetci Nemci  zapredali priateľa. Vitajte vo svete kde uvidíte hlad, bombardovanie, kradnutie a smrť očami malého dievčaťa.
 Ale viac Vám už nepoviem. Koniec koncov si to musíte pozrieť sami. Doporučujem si zobrať vreckovky a dobrý čaj.
 



Atmosféra?
Pretože Američania pri tvorbe filmu spolupracovali s Nemcami tak krásne vystihli atmosféru tej doby. Budovy, školy a proste všetko bolo ovešané hákovými krížmi, deti nosili školské uniformy typické na tú dobu a ľudia sa rozdeľovali na dva táborí.  Tí čo podporovali systém a tí čo ho ticho trpeli. Krásne tu bola zobrazená krutosť a strach. Faloš a nedôvera na každom rohu. Ale zároveň silné priateľské a rodinné putá ktoré pretrvali i napriek hladu. Nebola to spackaná americká fraška ale film na ktorom bolo vidieť že Američania komunikovali s historikmi aby film mal dobrú kvalitu. Atmosféru tiež umocňovali nemecké výrazy a slová ktoré dali inak anglicky-hovoriacemú filmu iskru. Účesy, make-up, proste všetko ako s tých rokov.
Jednoducho povedané film je tak spravený že sa doň vžijete.
 http://stream1.gifsoup.com/view6/4866405/the-book-thief-o.gif
Môj názor?
 Pred pár rokmi na v kníhkupectve upútal názov a aj anotácia, no nikdy som si knihu nekúpila. Teraz toho aj troška ľutujem ale moja knihovníčka je už tak plná že by sa mi to stále neoplatilo. Zo začiatku som mala s filmu zmiešané pocity. Hrdinka sa mi zdala troška záhadná a moc vyspelá na jedenásťročné dieťa. Ale po čase sa ukázalo že taká nie je. Začala som milovať ľudí ktorých milovala ona sama. Bála som sa či neumrie alebo nespraví niečo čo by ju dostalo do problémov. Moc sa mi ale páčilo to aká vedela byť verná a aj prefíkaná. Film bol spravení takým štýlom že ste nevedeli čo máte čakať v nasledujúcich  10 minút. A ako som spomínala už predtým, vreckovka u mňa padla.

Komu odporúčam film?
Asi pre všetkých čo majú radi niečo na úrovni. Nie je to zasa až také akčné ako Avengers, skôr ako Titanic. Príjemne romantické, jemne historicky naladené a plné emócií. Pre mňa osobne Titanic dva. Len tam nie je láska medzi mužom a ženou ale medzi dievčaťom a jej okolím.  

Hodnotenie?
Teraz robím niečo čo som nikdy nerobila a to je hodnotenie. Bodujem za príbeh, reálnosť,  hudbu, celkoví dojem a grafiku. 
Jednoznačne 5/5

1 komentár:

  1. 5 z 5- a to zaslúžene. ja som bola z tých, čo Zlodejku poznali dávno pred filmom a pred tým, čo sa stala hitom. Z knižnice som ju mala ešte pod starým obalom (ktorý sa mi inak páči viac). Škoda, že nad knihou neuvažuješ. Páčila by sa ti ešte viac :) Film, no...Všetko podstatné bolo povedané...Okrem toho, že máloktorý film z knihy sa takto podarí!

    OdpovedaťOdstrániť